27 January 2011

Bila dia tidak ada,Maka carilah !

bismillah
assalamualaikum wmt wbt dan selamat sejahtera buat semua pembaca blog dakwah circle (n_n)


Pasang surut dalam persahabatan dan dakwah datang dan pergi silih berganti. Mana mungkin dalam sesuatu jalinan ikatan yang dibina tidak ditimpa tribulasi mahupun ujian yang datang menguji untuk melihat sekukuh mana jalinan dibina.



“Hak seorang muslim terhadap seorang muslim adalah enam perkara:
1)Apabila engkau bertemu dengannya hendaklah memberi salam.
2)Apabila beliau menjemputmu hendaklah engkau menunaikan jemputannya.
3)Apabila beliau meminta nasihatmu hendaklah engkau menasihatinya.
4)Apabila beliau bersin dan menyebut Alhamdulillah hendaklah engkau menyebut yarhamkallah.
5)Apabila beliau sakit hendaklah engkau menziarahinya dan
6)pabila beliau meninggal dunia hendaklah engkau mengiringi jenazahnya.”
(Hadis riwayat Muslim)

*****************************************************

Mahu menyebarkan haruman nasihat Abbas As-Siisiy yang dipetik melalui kitab "bagaimana menyentuh hati"
(versi indonesia)


Dia adalah sebaik-baik teman, paling aktif ke masjid dan sangat mencintai teman-temannya. Tiba-tiba, lama sekali tidak kelihatan batang hidungnya di tengah-tengah mereka. Ketika kemudian dia dapat berkumpul kembali, tiba-tiba datang seorang teman datang memaki-makinya. Dengan nada sedih dia berkata;

"Kenapa kamu sekarang menengokku? Ke mana saja kamu dan teman-teman selama ini? Mengapa tidak berusaha mencariku selama beberapa bulan terakhir ini? Sebenarnya,saya sangat memerlukan kehadiran kalian di sampingku di saat istriku meninggal dunia, dan meninggalkan anak-anak yang masih kecil. Saya membutuhkan orang-orang yang akrab dengan saya pada saat-saat kritis seperti itu."
Hal ini menjadi pelajaran berharga bagi saudara-saudara yang belum memenuhi kewajiban kepada saudaranya yang lain dalam hal memantau kondisinya. Ini merupakan kewajipan minimal.

Kerana Rasul telah bersabda, "Bila ia tidak ada maka carilah"

Ini sekadar contoh, seseorang yang lama tidak muncul dan tidak diketahui penyebabnya, tidak akan jelas alasannya kecuali setelah menanyakannya.

**********************************

Wahai jiwa dan diri..!

Bukankah lebih baik sekiranya kita bertanya khabar teman kita dan menyelami isi hatinya bagi memahami hatinya yang mungkin sedang berkecamuk dengan pelbagai masalah.

Berbanding....

Kita bersangka yang bukan-bukan tentang teman kita.

"Hai orang-orang beriman,jauhilah kebanyakan dari prasangka.Sesungguhnya sebagian prasangka itu adalah dosa dan janganlah kalian mencari-cari kesalahan orang lain, dan janganlah sebagian kalian mengunjing sebagian yang lain."
(Al-Hujurat:12)

p/s: tahun 2011, sudah berapa kali call / ber-email / berchatting/ berSMS dengan kawan-kawan untuk bertanya khabar diri dan iman mereka?

3 comments:

+akufobia+ said...

danbo 1.

Anonymous said...

afwan hadits tentang "bila ia tidak ada maka carilah."

bisa minta hadits lengkapnya? sanad dan rawinya??

d0c-t0-be (insyaAllah) said...

maaf,saya baru perasan comment ini.

asiif, saya catit hadis tersebut daripada ceramah yang saya ikut. Saya tak sempat tulis hadis tersebut berserta dengan sanad nya.

Tapi mungkin saudara/i boleh rujuk ini:


عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صلى الله عليه وسلم ( حَقُّ اَلْمُسْلِمِ عَلَى اَلْمُسْلِمِ سِتٌّ: إِذَا لَقِيتَهُ فَسَلِّمْ عَلَيْهِ, وَإِذَا دَعَاكَ فَأَجِبْهُ, وَإِذَا اِسْتَنْصَحَكَ فَانْصَحْهُ, وَإِذَا عَطَسَ فَحَمِدَ اَللَّهَ فَسَمِّتْهُ وَإِذَا مَرِضَ فَعُدْهُ, وَإِذَا مَاتَ فَاتْبَعْهُ ) رَوَاهُ مُسْلِمٌ


Dari Abu Hurairah Radliyallaahu 'anhu bahwa Rasulullah Shallallaahu 'alaihi wa Sallam bersabda: "Hak seorang muslim terhadap sesama muslim ada enam, yaitu bila engkau berjumpa dengannya ucapkanlah salam; bila ia memanggilmu penuhilah; bila dia meminta nasehat kepadamu nasehatilah; bila dia bersin dan mengucapkan alhamdulillah bacalah yarhamukallah (artinya = semoga Allah memberikan rahmat kepadamu); bila dia sakit jenguklah; dan bila dia meninggal dunia hantarkanlah (jenazahnya)". Riwayat Muslim.

sumber:http://saga-islamicnet.blogspot.com/2010/01/haq-seorang-muslim-terhadap-muslim-yang.html

Related Posts with Thumbnails