16 December 2011

bagi @ terima?

bismillah..



zaman tadika
"ni gula2 untuk awak,
esok awak bawakla pulak utk kita eh
xkesahla sebiji ke, dua ke, tiga ke.."

sekolah rendah
"mak kita bagi duit utk beli nasi lemak,
kita kongsila tau!"
..esoknya..
"semalam kita da belanja awak kan,
hari ni awak xnak belanja kita pulak ke?"

sekolah menengah
"awak xsempat siapkan homework ni ea?
xpela, kita bagi pinjam dulu buku ni tau"
..dlm hati..
"hmm, esok lusa tulat tubing kalau saya x siap,
harap2nya dia bg la plak pinjam dia pny
ameen.."

sekarang
????????
(tepuk dada tanya iman)

rasakan!
itulah revolusi peribadi
(xsegan langsung - segan sket, cakap berlapik - bisik dlm hati je - ???)



sebenarnya teringat kata2 seorg adek ni
dr al-amin bangi
waktu sesi tazkirah
pesannya:
"mak ana selalu ingatkan, kalau kita bagi orang sesuatu, kita jgn asyik mengharapkan balasan darinya walaupun sedikit..."

yup! betul kata2 tu
tapi, susah jgk kan nak jaga hati
x terungkap d mulut namun kadang2 terlakar d hati
argh..
syaitan itu perosak segala!

"hari ini ana menasihatkan ukht,
nti jangan ........................................
spy suatu hari nanti kalau ana terpesong, 
nti pula yang akan ingatkan ana.."

hurm, ini yg biasa diungkapkan
(mungkin org lain x)
nampak cam bagus je kan?
tapi sebenarnya seolah2 mengharapkan balasan manusia semata
dan dengan tidak semena2
kita telah mengecilkan skop hadiah Ilahi

apatah lagi ini

"owh, berani erk korang buat gini, 
xingat dulu aku da banyak tolong wkt zaman skola dulu
(dalam hati je)

yuk kita fikirkan
ubah orientasi perasaan kita
memberi sesuatu kpd manusia, 
bukan dengan harapan memperoleh sesuatu kembali darinya semata

tapi
ingatlah..
balasan Allah lebih besar dr semua itu
dan akan jadi lg best pun!!

cuba kita bayangkan
kita ajar si A subjek maths
adakh kita nk harapkan 
si A jugak yg akn ajar kita accounting kalau subjek tu lg dia x paham?

hurm, 
jadinya apa ya?

jadi, berilah sesuatu tanpa mengharapkn balasn manusia
kerana Allah akn bagi kita lebih baik dr apa yg kita harap2kan

kita ajar si B subjek java
nanti2 mungkin Allah akn kurniakn kita
seorg yg boleh buatkn kita faham topik dlm statistics

atau Allah bg lebih mudah utk kita faham subjek tu
atau Allah bantu berikn ruang masa utk kita study subjek tu
atau Allah bg ketenangan wkt study subjek tu..
atau Allah mudahkan perjalanan kita wkt nk pergi dewan periksa
atau Allah melembutkan hati lecturers utk bagi markah tinggi2
atau... atau... atau...
banyak yang xmampu dsenaraikan
kerana ketahuilah bhw ALLAH MAHA BERKUASA
mampu melakukan segala2nya walau d luar kotak pemikiran manusia..

wah, bestkan hadiah ALLAH?
tu baru dalam konteks pelajaran
ana percaya, byk lagi yg dapat dlihat dlm seluruh aspek kehidupan

kita tegur kesilapan orang secara berhikmah
ALLAH akn tegur kesilapan kita secara cantik dan halus
mungkin melalui kefahaman akan maksud firman d dalam kitab-NYA
secara lembut menegur kesilapan kita..

subhanallah..

ada pun 1 lg perkara yang sentiasa diingatkan
akan hadith Rasulullah saw
dari Hakim bin Hizam r.a katanya
"tangan yang di atas (org yg mmberi) adalah lebih baik dari tangan yang di bawah (org yg menerima)...."
[al-Bukhari]



pilihlah yang mana
menjadi yang memberi
atau hanya yang menerima?

isy, x seronok kan bila kita ni dkatakan menagih2 kasih manusia?
oleh itu, biarlah kita menjadi orang yang memberi
tanpa menjadi seorang yang mengharapkn pemberian dr manusia lainnya

usah ubah diri
daripada menjadi yang lebih baik
kepada yang lebih buruk
na'uzubillah min dzalik

dan tetiba teringat kata2 dr John Kennedy;
"Jangan kau bertanya apa yang negara mampu berikan kepadamu, tetapi bertanyalah apa yang mampu kau berikan kepada negaramu.."

hmm, apa pula ya dr konteks d universiti itu sendiri?
fikir2kanlah

moga ini ruang utk sama kita perbaiki diri
mengejar maghfirah dan cinta dari-Nya

akhir kalam, ingatlah..

jangan sesekali mengecilkan skop hadiah Ilahi

kerana sesungguhnya..

IA Maha Pengasih,
kasih-NYA tiada berpilih..

IA Maha Penyayang,
Kasih-NYA tiada berbilang..

p/s: maaf atas kepelikan bahasa ibunda yg dgunakan

..wassalam..

6 comments:

AmirSyafiq said...

betul tu..

beri dgn niat utk dpt balik, apa kita fikir dunia ini arena barter? business?

haha..

[amirS] tp ana x pernah ingat pulak ada mnxmnx balsan time tadika@skolah dulu, huhu segan kot nk mnxmnx ni..
(menaip dgn tiada niat utk menunjuk diri ini lebih baik..)

bikrunnajah said...

tidak meminta-minta dr manusia supaya kita akan meminta-minta dengan sangat dari Allah.



nadi : bca dr atas, mcm kenal penulisan sape.da sampai bawah, "posted by muna majidah"...da agak dah!...jazakillah atas tisunya.

muna majidah said...

dunia arena barter?
macam boleh juga
cuma, bukn pertukaran dgn PEMINJAM dunia, sebaliknya dgn PEMILIK dunia sebenar..
(ownership vs. possession)

nadi, mengapakah?
maaf, byk kekurangn pd penulisn ini
(tisu xsemahal masa dan usaha utk m'jenguk km)

AmirSyafiq said...

(terkedu, betul juga..)

[amirS] we possess, but we do not own..

Abdullah Munir said...

smoga kita tak tergolong dalam golongan naf'iy~

AmirSyafiq said...

ولا تمنن تستكثر

Related Posts with Thumbnails