23 March 2011

masyi?

Salam,
Alhamdulillah cuti ni dapat menjenguk ke sekolah dan membantu asatiz mana yang boleh..
Ustazah Shahidah offer untuk jaga kelas tasmi'.. setelah memikirkannya ana pun terima (walaupun rasa macam segan)~ Dalam mendengar bacaan, kita sendiri dapat mengulang hafazan.. tula namanya bonus!

Di akhir kelas, ana berkongsi kisah dengan mereka, mengembalikan spirit yang hilang. Which i felt,i also experiencing the lost spirit. Bila berkata,kita sendiri mendengar. Maka, malulah kalau kita bercakap tapi kita tak buat.

Di UIA kami ada kelas tasmi' 2x seminggu. Bulan haji baru-baru ini ustaz tasmi' ana menunaikan haji dan digantikan oleh Ustaz Zaki. Ana kagum dengan ustaz ni..setiap kali nak tasmi' mesti rasa sangat gugup. Bukan sebab kita tak sedia, tapi sebab kita tahu yang ustaz ni memang masyi (ingat betul) Al-Quran. Waktu nak tasmi',ustaz akan tunduk atau pejamkan mata. Al-Quran tak pernah bawa sebab Al-Qurannya ada di dada (wah,malu!). Selalunya 2 orang sekali tasmi' dan ustaz akan betulkan setiap kesalahan bacaan kita. (Klau tok syeikh yg lagi hebat, sampai 10 orang tasmi' serentak pon boleh). Di akhir kelas, ustaz selalu memberikan taujih yang berisi.. setiap kali itu juga rasa sayu sangat. Kita tahu tentang Al-Quran tapi kita tak faham dengan hati..

Suatu ketika ana bertanya, bila ustaz betul-betul ingat satu Al-Quran? Ustaz pun menceritakan kisah hidupnya. Bermula umur 13 ustaz masuk ke pondok. 15 tahun dan hafiz dan 18 tahun dah ingat betul. Ana rasa macam perkara tu sangat sukar dan jauh.. Ustaz pun cakap, memang masa akan memberi peluang tapi sejauh mana masa itu kita pergunakan? Masa akan berlalu,kita tetap akan mencapai usia 30,40 dan seterusnya..tapi bila tiada usaha,hasil lagilah tak ada. Ustaz akan mengulang 5-7 juz sehari. Masuk Ramadhan, akan jadi 10 juz sehari.. Tapi bila dah mula bekerja, paling sikit ustaz dapat bawa 1 juz sehari..

Ada seorang ustaz yang bertanyakan tentang beberapa kalimah di pertengahan ayat. Di mana surahnya? Kalau ana sendiri kena tebuk tengah ayat, memang terabur jadinya. Ustaz pun usaha untuk mengingat tapi tak dapat juga. Akhirnya ustaz telefon kawan ustaz yang dikatakan lagi masyi dan hebat dari ustaz. Sebuat aja kalimah tu, terus kawan ustaz tu dapat di mana ayat tu. Ayat lengkap, ayat sebelum, ayat selepas, surah apa, muka surat mana.. Erk,ana tercengang dengar cerita tu dan rasa macam kena perli~ Siap dia cakap "Apalah zaki, ni pun tak ingat lagi.."

Ana ceritakan di sini sebab memang kita semua adalah penghafaz quran,betul tak? Setiap yang dihafaz wajib dijaga.. kalau tak, tuntutannya dah sedia di akhirat.Tak kisah banyak atau tak yang pernah kita hafal. Kalau tak dapat ingat semua, itu kuasa Allah. Yang penting, usaha kita perlu sentiasa ada untuk ingat semua yang pernah kita hafal..

selamat menghafaz~ :)

2 comments:

+akufobia+ said...

erkk.OKOK.

TawfiqRahmat said...

mantop!
ana ingt masyi tu bagai air sungai yg mengalir.. flow je..

Related Posts with Thumbnails