05 April 2011

v2s

Assalamualaikum

Alhamdulillah, akhawat xgen dapat juga meneroka bumi ke tanah seberang berjumpa dengan akhawat yang lama tak bersua sejak lepas SPM. Dah 3 tahun, sekejap ke lama?

Maknanya sejak raya lepas hingga sekarang dah lama juga akhawat x buat program,kan. Jadi, dengan cuti yang ada kita cuba manfaatkan walaupun tak ramai.. Oleh sebab itu,lahirlah idea untuk berjaulah dan diberi nama v2s - visit to singapore. Jazakillah khairan kathira kepada cik tour guide yang berkaliber~ hee. This journey, a journey of ukhwah, a journey of love. We want to keep in touch with each other because we care..

Tarbiyah.
"Beratnya bunyi.. "
"Zaman dekat sekolah dulu.."
"Erm.. hee"

Jangan lihat dari satu sisi. Tarbiyah, pendidikan. Ia adalah kehidupan. v2s ni pun tarbiyah,ape. Mendidik diri dan hati ada banyak aspek dan banyak cara.. Kita boleh buat banyak perkara yang seronok sebab tarbiyah itu seronok! Betul x? Kita belajar naik mrt, nanti senang nak berjalan.. Bila dah berjalan kita lihat macam-macam manusia. Betullah, Allah ciptakan manusia yang macam-macam supaya kita berkenal-kenalan. Xgen pun macam-macam orang jugak yang kita jumpa, macam-macam perangai yang kita kenal. 5 tahun (yang kurang 5 tahun jangan kecik ati ^.^) kita bersama, takkan nak bagi putus macam tu je? Kita mula hargai ukhwah dan kita semangat untuk laungkan "Xgen bersama menggegar dunia!"

Slogan itu, maknanya dalam.. macam mana nak gegar dunia kalau usahanya biasa-biasa.. dan macam mana nak gegar dunia kalau sorang-sorang.. Ana pasti, ramai yang rindukan suasana dulu,kan? Belaja macam ape, makan sesuka hati, main gembira2 riang ria, time qiam kejutkan semua, redah hutan semak belukar gunung-ganang.. hmmm.. banyaklah, tak terkata. Bila dah keluar, hilang suasana tu. Susah nak cari kalau diri tak kuat.  Jangan rasa terasing atau terpinggir, kita bernanung di bawah satu nama..

Tarbiyah ada di mana-mana~ Selagi diri bergelar muslim, selagi itulah kita mesti jadi lebih baik dari semalam. Biar perubahan itu kecil, orang tak tahu, mak ayah tak perasan.. tapi kita tahu kita ada lakukan perubahan yang lebih baik. Andai bila kiamat, kita ditakdirkan masuk syurga.. Kalaulah boleh, kita pasti akan cakap "Ya Allah, aku tak nak masuk sorang-sorang.. Aku nak bawa orang-orang yang aku sayang..." Rahmat Allah itu sentiasa luas, kisah ini pernah berlaku. Seorang sahabat yang baik tidak mahu masuk ke syurga selagi sahabatnya yang hampir ditolak ke neraka tidak ikut bersama. Allah perkenankan dan mereka masuk ke syurga bersama-sama. Sweet,kan~

Insya Allah, masa masih ada.. Kita akan berusaha bersama untuk realisasikan Xgen bersama menggegar dunia!

credit to:
syafiqah ruzaini
nur fadzlin affendi

dan pada kawan syafiqah, iffah :)

kerana mnjd tour guide kami.. insya Allah sng la klau nk buat v2s2! hee

on the trip:
ezzah fatin jemain

faizah a.a
maisarah abdul malik

sikit kan? xpe,on je.. (awal2 lebih 10 org )
Kami sampai di spore dlm pukul 10.30pg. Terus ke Bugis, lunch, shoping dan zuhur di sana.
Lepas zuhur ke vivo city utk ke sentosa island.
Malam baru ke rumah syafiqah dan pagi ahad pulang ke msia..
Tak banyak tempat dapat pergi tapi itu pun dah cukup memenatkan


dkt MRT 

siloso beach

solat maghrib tepi pantai je.. bawak sejadah dan kompas. rndu mukhayam!

last snap then bergerak ke lain

ambil gambar je, x mampu nak masuk

otw balik msia, jumpa ni..sad yet creepy

last station, moga jumpa lagi! :)


"Allah berfirman pada Hari Kiamat, dimanakah orang yang bercinta dengan keagunganKu pada hari ini? Aku akan menaungi mereka di bawah naunganKu pada hari yang tiada naungan kecuali naunganKu" (Muslim)
-jazakillah mam~

p/s: Akhawat, aimi punya farewell nak buat bila?
-sape2 yg x dpt join v2s, kte buat lg eh. dkt msia plak..org spore kene turun tau..

3 comments:

spanbob said...

super sedih, tapi gembira lah dah tengok gambar antunna. rasa macam pergi sekali.. heeee.

Sarah ZainalPuteh said...

des..bestnye pekjoh ^^,
insya Allah cuti panjang ni kita buat lagi noh. nadimok PIC :)

Muna Majidah Zameran said...

teringat sms yg dterima sblm v2s
akhawati, afwan xdapat bersama

Related Posts with Thumbnails