16 May 2009

NURUL AIN Part 2 : Pertemuan yang Telah Ditetapkan

Hari itu merupakan hari cuti, tapi cuti untuk orang tertentu sahaja. Orang seperti Azzam. Dia bagun lewat pada pagi itu. Tapi tiada sedikit pun rasa bersalah. Hari cuti. Dia tidak ada sebab untuk bangun awal.

"Kalaulah setiap hari macam ni," katanya kepada dirinya sendiri. Sambil dia keluar dari bilik tidurnya, dia menggeliat.

"Masih awal lagi."


Dia turun tangga perlahan-lahan. Bunyi tapak kakinya menghentak pada tangga kayu itu jelas kedengaran. Tiada orang dirumah. Sunyi dan sepi sahaja keadaan.

Azzam terus ke dapur. Dia memasang cerek, ingin memasak air. Tapi dia sedar yang tiada air dalam cerek itu, jadi dia pun membawa cerek itu ke sinki. Pembukaan paip dan bunyi air paip yang deras mengalir masuk kedalam cerek mengembalikan realiti kepada Azzam.

"Sunyinya," katanya lagi.

Cuma ada empat orang dalam keluarganya. Ibu bapanya telah keluar mencari nafkhah. Sudah pastinya mereka mesti keluar awal - mereka tahu betapa bengisnya wajah Ketua Editor bila mendapati para pekerjanya hadir lewat untuk kerja. Sudah pastinya mereka tidak ingin membahayakan sumber pendapatan mereka. Gaji mereka memang tinggi - kalau tak, tiadalah rumah besar mereka ini.

Seorang lagi ahli keluarganya merupakan kakaknya. Sedikit rajin, sedikit malas, sedikit panas baran, sedikit lembut - itulah peribadi kakaknya, yang kini sedang berada disekolah, disumbatkan kepalanya dengan segala fakta sains yang entah macam mana boleh terbocor keluar melalui telinga kiri. Jeritan "Aaaaaah, kerja rumah tak siap lagi" memang menjadi melodi harian di rumah ini. Kadang-kala Azzam sendiri tertimbul hasrat ingin merakamkan jeritan itu untuk menjadi deringan ringtone telefon bimbitnya.

Tinggal lah dirinya seorang dirumah besar ini. Keseorangan. Tapi dia menenangkan fikirannya.

“Takpa, hari ni bolehlah berdepan dengan internet sampai petang.”

Pemikirannya itu hampir terbatal apabila dia teringat akan pesanan dari ibunya. “Nanti tolong basuh kereta yang satu lagi ya.”

Kenapalah masa cuti ni ada-ada sahaja kerja yang perlu dilaksanakan. Dia mengeluh sekejap sambil menutup paip – air dari paip sudah pun melimpah keluar dari cerek tersebut akibat kelalaian mindanya memikirkan perkara-perkara lain. Sesudah dia menghidupkan cerek air, dia terus mengambil baldi. Kali ni baldi pula yang perlu diisikan air.

Dia membuka pintu depan sambil membawa baldi yang penuh diisi air. Kereta yang berwarna biru laut sedang berada dihadapnya. Agak kotor sedikit, tapi inilah apa yang disuruh oleh ibunya – basuh kereta ini.

Sedang Azzam berada dalam keadaan separuh semangat, dia terserempak dengan sesuatu yang tidak patut berada disini.

“Aik?”

Kasut kakaknya.

Antara perkara yang tidak boleh diterima oleh akalnya ialah visual kakaknya pergi ke sekolah tanpa kasut. Mana mungkin, kakaknya yang begitu mementingakan wajah dan pakaiannya itu tak mungkin akan pergi kesekolah tanpa kasut. Adakah dia sudah membeli kasut lain? Pertanyaan Azzam terus mendapat jawapan penafian. Tidak, kakaknya tidak ada beli kasut yang lain.

Azzam terus berdepan dengan hanya satu kemungkinan.

Kakaknya masih tidur lagi.

Jatuh terus baldi yang berat diisi air, habis basah lantai dihadapan rumah.

Azzam berlari naik semula ketangga, tanpa berlengah, dan terus menuju bilik kakaknya.

“Kak,” dia menjeit sambil mengetuk pintu bilik kakaknya seperti hendak meruntuhkannya.


“Kak, kak masih tidur lagi ke?!!”

Bunyi ketukan pintu berulang-ulang.

“Kak!”

Dan benarlah apa yang difikirkan oleh Azzam apabila ada insan yang membuka pintu. Dihadapannya, berdirinya seorang remaja perempuan yang sedang menggosok mata kirinya, rambutnya yang kusut masai jelas menunjukkan yang dia baru bangun.

“Apa dia,” kakaknya berkata dengan nada yang begitu layu dan letih.

“Tengok ni,” Azzam menghalakan jam tangannya pada muka kakaknya. “Tengok pukul berapa sekarang ni!”

Mata kakaknya berusaha untuk melihat jam adiknya. Dengan tak sampai sesaat pun, matanya yang separuh tertutup itu terbula seluas-luasnya.

“DAH PUKUL SEPULUH SETENGAH?????!!!!!!!!!!!!!!”

Bergegar terus rumah dua tingkat itu digoncang oleh suara jeritannya.

“Kenapa tak kejut kakak?!!!!” dia teriak sambil melakukan perkara-perkara yang pelik – memasukkan tuala dalam beg, membuang air botol kedalam tong sampah – maklumlah, sudah kelam-kabut.

“Manalah Azzam tau yang kakak masih tidur lagi?”

“Itu bukan alasan!”

“Eish,” teguran sinis dari Azzam kepada kakaknya yang sedang berusaha keras untuk mencucukkan charger handphone pada kalkulatornya.

“Dah lah bangun lambat. Bila adik sendiri datang kejutkan, tak bersyukur pulak. Kalau macam ni baik – uumph!!”

Terus terhenti kata-kata Azzam bila kakaknya mencampakkan pakaian seragam pada mukanya.

“Tolong gosokkan!”

“Ewah ewah ewah… macam ni nak mintak tolong, main campak-campak?”

Kakaknya terus mengukir senyuman palsunya yang paling manis.

“Tolonglah ya, kakak nak mandi dulu.”

Dan dengan begitu sahaja, dia terus menuju ke bilik air.


*****

“Hah,” Azzam megelap dahinya apabila selesai menyiapkan sarapan. Inilah sarapan yang paling cepat yang pernah dia sediakan – roti bakar dan telur. Tak ada masa untuk membuat sarapan yang begitu mewah. Kakanya dan lewat. Memang betul-betul tidak ada masa.

“Ini je?” tanya kakaknya yang tiba-tiba muncul dibelakang.

Lengkap berpakaian seragam berwarna merah membara dan tudung yang bersinaran magenta. Memang sekali pandang, sudah boleh tahu yang dia merupakan pelajar Institusi Akademik dan Islamik Swasta Perempuan, atau akronimnya IAISP.

“Kakak tak pernah pandai bersyukur ke?”

“Haghfe?” tanya kakaknya yang sedang mengunyah roti bakar dalam mulutnya.

“Takde apa-apa, lupakan jelah,” balas adiknya. Hilang semangatnya untuk menegeur apabila melihat sikap kakaknya.

Sehabisnya makan sarapan, kakaknya terus bersedia untuk keluar.

“Ingat ya, mentang-mentang cuti, jangan asyik main komputer…”


“Kak.”

“…jangan asyik tengok tv…”

“Kak.”

“…jangan asyik tidur…”

“Kak, kalau kakak meleter lagi, makin lewat lah kak sampai sekolah.”

Kakaknya melihat jam tangannya. “Aaaaaaah, dah pukul 11 dah!” Dia terus berlari ke pintu.

Azzam mengeluh, sedikit kecewa dengan perangai kakaknya. Dia pun mengambil bekas pinggan yang kakanya tinggalkan atas meja dan membawanya ke singki.

Sedang dia sibuk membasuh pinggan, dia terdengar jeritan kakaknya, “Aaaaaaaah, siapa yang basahkan lantai ni! Habis kena tukar stokin!”

*****

Sudah pukul 11.30 tapi seorang pelajar IAISP baru tiba di sekolah.

Dia bergerak dengan perlahan. Gerbang utara, gerbang timur dan gerbang barat IAISP dikawal oleh pengawas. Hanya gerbang selatan yang dikhususkan untuk pengurusan sekolah bebas dari kawalan pengawas.

“Baik.”

Dia terus menuju ke gerbang selatan. Disana, dia boleh lihat kereta-kereta para guru. Bagus, fikirnya. Dia boleh masuk tanpa disedari.

Dia berlari antara satu kereta dan satu kereta yang lain.

Setiap kali dia berbuat demikian, dia memastikan tiada pengawas yang turun ke gerbang selatan.

Dia tengok sekeliling. Bangunan utama IAISP yang tinggi lagi besar sedang berdiri teguh dihadapan matanya. Sedikit lagi, dia boleh sampai tanpa dikesan. Sedikit lagi.

Cuma lebih kurang 10 meter sahaja lagi.

Dia mengambil nafas yang panjang.

Sebaik sahaja dia menghembuskannya, dia terus lari menuju gerbang selatan. Dia menaiki tangganya. Dia berlari sepanjang korridor yang panjang, belok ke kanan selepas perpustakaan, naik ke tingkat dua, menuju ke blok utama, naik tangga ke tingkat lima, belok kiri selepas makmal fizik…

“Sedikit sahaja lagi,” dia kata dalam hatinya, jantungnya sudah penat mengepam darah untuk membolehkan dia terus berlari tanpa henti menuju kelasnya. Berpeluh-peluh mukanya berlari. “Aaaaaaah, habis berpeluh muka, teruk betul!”

Barisan kelas berada dihadapannya.

Sedikit sahaja lagi. Sedikit sahaja lagi. Sedikit sahaja lagi. Akan tetapi…

“Satu minit sahaja,” bunyi suara seorang guru.

“Baik,” jawab seorang pelajar yang baru sahaja meminta izin gurunya untuk keluar kelas sebentar. Baru sahaja dia membuka pintu kelasnya, dia bertembung dengan seorang pelajar yang basah mukanya kerana peluh.

“Kamu ni...” katanya.

“Aaaaaaah, kenapa mesti bertembung dengan pengawas masa ni??!!!”

*****

“Kenapa?” katanya dalam hati, sambil berjalan bersama-sama seorang pengawas. “Cuma sedikit sahaja lagi dah sampai kelas, tapi boleh pulak bertembung dengan pengawas.”

Sekarang, destinasinya sudah berubah. Hasratnya untuk ke kelas, terus hancur apabila diarahkan untuk pergi ke bilik pengetua.

“Tsk,” dia membuat bunyi dengan lidahnya. “Menyampah betul disiplin kat sini. Bukannya buat bom atau meletupkan makmal sains, cuma lewat datang sekolah je.”

“Cakap lah apa sahaja, kamu tetap akan kena tindakan,” kata pengawas itu.

“Hmmmph, pengawas pun sama. Menyampah je tengok muka diorang ni,” katanya lagi.

Pintu besar pejabat pengetua sudah pun kelihatan.

“Baik pergi kelas, boleh sambung pembelajaran. Kalau lepak dekat bilik pengetua, lagi buang masa namanya.”

“Cakap lah apa sahaja, kamu tetap akan kena tindakan,” kata pengawas itu lagi.

“Ceh, macam recorder rosak je dia ni, asyik ulang-ulang percakapan yang sama.”

Setibanya mereka dihadapan bilik pengetua, si pengawas mengeluarkan kad pelajarnya dan menggeselkan kadnya pada skrin yang berada dihadapan bilik pengetua.

Mesin tersebut mengeluarkan bunyi. Si pengawas pun berkata pada skrin terebut, “Ada seorang pelajar lewat. Datang untuk dikenakan tindakan disiplin.”

“Masuk,” suara pengetua keluar dari mesin tersebut, dan pintu pun terbuka secara tiba-tiba.

Maka masuklah mereka berdua kedalam bilik yang besar itu. Lantai dibaluti karpet merah. Tingkap tinggi yang berada dibelakang Tuan Pengetua membenarkan cahaya matahari menusuk masuk untuk menerangkan bilik yang sedikit gelap itu. Rak buku yang tinggi lambai berada di kiri dan kanan bilik.

Di tengah-tengah bilik, berhadapan dengan meja pengetua, mereka boleh lihat seorang lelaki dewasa dan seorang remaja perempuan.

“Kamu masih tak faham ke?!” lelaki dewasa itu menjerit.

Dua orang pelajar yang baru masuk ke bilik pengetua terus memandang lelaki tersebut yang berwajah cina.

“Apa yang susah sangat hah?! Saya cuma mintak anak saudara saya Vivian ditempatkan disini buat sementara sahaja. Bila saya dah jumpa sekolah convent lain nanti, saya terus bawa dia keluar lah. Itu sahaja! Susah sangat ke hah?!”

“Tuan,” kata pengawas tadi kepada pengetua. “Ini dia pelajar yang lewat itu.”

“Sebentar ya,” kata Tuan Pengetua kepada lelaki kasar itu, dan terus menghala pandangannya kepada pelajar yang berada disebelah si pengawas.

“Baiklah, keluarkan kad pelajar kamu,” kata pengetua. Tanpa opsyen lain, dia pun memberikan kad pelajarnya kepadanya.

Pengetua membaca informasi yang ada pada permukaan hadapan kad tersebut.

“Nurul Ain bt. Azmi, kod pelajar MT/IH 2204-0032, major dalam Ilmu Matematik dan Ilmu Istinbat Hukum, kelas F31A.”

“Ya,” jawab Nurul.

“Oleh kerana kamu hadir lewat, maka saya perlu mengambil tindakan keatas kamu.”

“Tunggu dulu,” kata lelaki tadi. “Kalau ya, selesaikanlah masalah pihak kami dulu. Awak nak biarkan terus kami berdiri di sini? Saya perlu selesaikan masalah ini secepat mungkin.”

“Nanti dulu encik,” balas pengetua. “Kami belum bersedia untuk menerima pelajar baru buat masa ini. Lagipun saya perlu menyelesaikan masalah pelajar yang lewat ini lagi, jadi boleh tak encik…”

“Hoi, awak faham atau tidak masalah kami ini?! Semua sekolah convent dah penuh, saya cuma nak tempatkan dia di sini sementara sahaja! Sementara sahaja! Bila saya dapat mencari tempat untuk anak saudara saya nanti, awak nak halau dia keluar, halau lah! Tapi kalau ya pun, saya tak nak biarkan dia tanpa pendidikan sementara saya berusaha mencari tempat untuknya!”

“Baiklah, begini,” kata pengetua kepada lelaki tersebut, yang kian hilang sabar. “Biar saya selesaikan dua-dua masalah sekarang.”

“Encik, saya akan tempatkan anak saudara encik disini sementara encik mencari kekosongan di sekolah-sekolah convent yang lain. Bagi saudari Nurul Ain pula…”

Dia menoleh pandangannya kepada Nurul.

“Hukuman awak ialah…”

Suasana pejabat pengetua menjadi sunyi dan saspens.

“Awak dipertanggungjawabkan untuk menjaga dan menguruskan segala hal-ehwal untuk Vivian Lee Wei dalam tempoh pembelajarannya di Institusi Akademik dan Islamik Swasta Perempuan.”

“Apa?!”

Nurul teriak, tidak percaya dengan nasib malangnya.

Gadis yang berwajah cina yang berdiri disisi bapa saudaranya selama ini, terus memandang wajah Nurul.

Nurul bertentang mata dengan Vivian.

“Saya kena menjaga seorang pelajar Kristian yang perlu menuntut di sekolah Islam?”

2 comments:

HambaYgHina said...

hai luqman
dh x nk melukis dh ke?

Venopolymede said...

mmm... melukis? kena scan lg nnti... (ana x bwk scanner gi kt IBT/HELP Residence)

so, ini lah yg terbaik ana boleh buat utk kali ni... (mmg ada hasrat utk lukis, tp ana xde izin-Nya)

Related Posts with Thumbnails