24 October 2009

imtihan


Bismillah..

macam biasa orang berkata,kalau di Malaysia, sistem pendidikannya berorintasikan peperiksaan. Itu bila mana kita belajar untuk peperiksaan. Time disekolahlah kenyataan ini adalah hakikat, sebab tak nampak lagi matlamat nak ke mana. Yang penting pass UPSR with flying colours, untuk masuk form 1 dengan berkualiti, kelas pertama mungkin. Kemudian, pass PMR with flying colours moga2 diterima masuk asrama penuh, tak pun dapat pilih pure science ketika di upper form nanti, dan di kelas pertama. Kesemua exam ini mesti dgn wonderful colours, sbb ia membawa kepada keputusan SPM yang cemerlang.Ya, biar lepas SPM dulu. Dan kita belajar untuk pass SPM.

Sekarang, kita semua dah di IPT. Macam2 jenis IPT. dan ketika ini kita belajar untuk masa depan. Betul2 untuk masa depan. yang pastinya melalui daerah beberapa imtihan jugak lah. Kena lulus exam, supaya dapat graduate. Graduate dengan berkualiti agar dapat kerja yang bagus, dgn gaji yang bagus untuk kehidupan yang lebih bagus. Sekarang jelas, belajar bukan untuk exam, tp untuk kehidupan. Dan kehidupan yang bagus, pastinya yang berkhidmat sebagai hamba yang terbagus.

Firman Yang Maha Tahu:
"Am lil insani ma tamanna, walillahil akhiratu wal ula"
"apakah manusia akan mendapat segala yang dicita-citakannya? Tidak! Maka milik Allahlah kehidupan akhirat dan kehidupan dunia."
Surah AnNajm, 53:24-25

adat imtihan, kadang kita dapat yang kita nak setelah usaha, kadang kita tak dapat walau usaha macam mana pn. Sebab penentu berada pada yang Yang Maha Tahu. Bila kita usaha, yang melihat adalah Dia, tapi bila dapat result, yang melihat adalah manusia. Bila kita berjaya biasanya baru manusia bertanya apa usahanya? rahsianya? bila kita gagal, tiada yang bertanya bagaimana usaha kita. Walaupun usaha kita jauh lebih kuat dari yang berjaya. Tak semua yang gagal itu tak berusaha.

Sebab tu kata Yang Maha Sayang pada kita:
"Wa allaisa lil insaani illa ma sa'a. Wa anna sa'yahu saufa yura"
"Dan bahawa manusia hanya memperoleh apa yang diusahakannya. Dan sesungguhnya usahanya itu kelak akan diperlihatkan (kepadanya)"
Surah AnNajm 53:39-40

kita akan dapat berdasarkan usaha kita, tapi kita tak semestinya dapat apa yang kita cita-citakan. Dia Maha Melihat, dan Dia tahu usaha lagi bernilai untuk dilihat berbanding hasil.

buat SEMUA, moga berjaya dalam imtihan masing-masing, walau bila sekalipun tarikhnya. Allah akan menghargai usaha mu, dan penghargaan dari Allah itu, pastinya yang terbaik. Prinsipkan dalam diri, konsep tawakkal dan redha. Dan bila ditimpa musibah, biar yang pertama diucapkan lidahmu adalah "innalillahi wa inna ilaihi raji'un". Dia sayang kita.

This is just a remider in case you forgot (or I forgot).

Wallahu a'lam.

1 comments:

figura_puteh said...

ana sokong 100%.novel terasing,hadiah yg terbaik untuk sahabat yg cuba mengasingkan diri dari jalan dakwah ini(termask diri ini)

Related Posts with Thumbnails