14 October 2009

fillah...akhawat

Dengan menyebut namaMu...sekali lagi laporan penuh perjalanan kami dari tiga benua berasingan kembali menyusul

3-4 oktober 2009 (sabtu&ahad)- seramai 13 orang adik-beradik yang berlainan ibu dan bapa telah berkumpul di sebuah rumah berkembar pada hari yang sama. Walaupun terpaksa mengharungi pelbagai mehnah dan cabaran ke rumah tersebut, 12 orang dari mereka masih tetap meneruskan perjalanan. Seorang daripadanya telah selamat menunggu di rumah seperti yang dijanjikan.

Seawal jam 12 tengah hari, satu utusan sms dari daerah Kuala Kubu Baru atau lebih tepat lagi Darul Quran telah memaklumkan bahawa mereka sudah selamat menaiki KTM untuk ke rumah tersebut. Antara yang terlibat ialah Syakirah, Farhana dan Faizah.

Selang beberapa minit kemudian, panggilan mengejut dari daerah Nilai telah setia berada di hujung talian menyatakan bahawa mereka bakal bergerak sejurus selepas menunaikan solat zohor. Mereka adalah Akmal, Uzma, Majidah, Auni dan Maryam atikah. Keempat-empat daripada mereka kini sedang giat mengikuti pengajian di USIM. Manakala seorang lagi di UIA Nilai.

Kini kita beralih pula kepada satu lagi rombongan kecil dari UTM Kuala Lumpur iaitu Muna Adilah dan Sakeenah. Walaupun hanya berdua pada awalnya, mereka tetap gagah menyelusuri badai perjalanan yang agak mencabar sebelum selamat tiba. (mungkin mereka lebih mengetahui...berjalan kaki...)

Beberapa jam kemudian...kedengaran sayup-sayup laungan salam dari rombongan Nilai. Tahniah kepada mereka kerana tiba terlebih awal. Setelah bersalaman dan berceloteh seketika, rombongan kedua dari Kuala Kubu Baru telah selamat menjejak kaki ke rumah tersebut. Walaupun agak kepenatan, suasana tetap riuh memandangkan berlakunya segmen "Jejak Kasih" selama beberapa saat. Sesuatu yang agak mengejutkan kami apabila "eh.. Sufiah pun ada?" agak lama juga kami tidak mendengar khabar dari penduduk UIA PJ ini.



Melihatkan kelesuan mereka, makanan yang begitu setia di dapur tadi dihidangkan untuk dijamu bersama. Memandangkan satu lagi rombongan tidak tiba-tiba lagi, hati ini menjadi gundah-gelana (betul ke perkataan ini?).



Satu panggilan dibuat. "Muna kat mana dah?"
"Sikit lagi nak sampai. jangan risau..."

Tidak sempat meletakkan handphone di atas lantai, ding...dong...
Alhamdulillah mereka akhirnya selamat tiba. Setelah membuka pintu, sekali lagi kami dikejutkan dengan kehadiran Zati Arifah yang kini sedang melanjutkan pengajian di IIC (Kolej Islam Antarabangsa).
Kini telah selamat pertemuan 13 orang adik-beradik tersebut...


Selesai menjamu selera, perbualan dihentikan seketika untuk memberi ruang kami mengerjakan solat asar. Disebabkan masing-masing menyimpan seribu satu kisah yang terpendam, petang itu menjadi slot 'tazkirah selang-seli'.

Walaupun pada awalnya rombongan dari Nilai bercadang untuk pulang pada malam itu juga, mereka terpaksa membatalkan hasrat setelah dipujuk rayu oleh pakar kaunseling yang lain.Perjalanan diteruskan lagi pada sebelah malam dengan bersiar-siar sekitar Alamanda untuk membeli sedikit kelengkapan harian.



Terasa indah malam itu saat semua kembali berkumpul menguatkan satu sama lain... Walaupun tidak semua yang ada...insya Allah selagi taqwa masih diteguhkan, doa masih dipanjatkan, semuanya mampu kita hadapi...

Keesokannya, kami pulang seawal pagi kerana terdapat hal lain yang perlu dihadiri...

Wallahua'lam

7 comments:

Muna Majidah Zameran said...

alhamdulillah
moga jaulah ini bisa mengecas kembali iman dan takwa..
fii amanillah semua!!

Sejadah ungu said...

salam...
syukran ya ukhti...

bikrunnajah said...

buat lagi!!! buat lagi!!! ana nk bwk rombongan dr melaka....
umah spe pulak nk jd mangsa??? suh ifah buat pulak...hehe...

bikrunnajah said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

aa.da lepas.da tercas belum iman masingmasing?jom lebih bersemangat untuk mendekatkan diri kepada DIA.

JR said...

subhanallah.rindunya..

sarah semangat cerita.rindu nak buat esei Bm ke? eheh

Anonymous said...

hehe..
kenangan terindah indah...

gamba semue kat nadhirah ye?

Related Posts with Thumbnails