17 February 2009

Penguat Tekad


Imam Hassan Al-Banna

" Akan aku himpunkan segolongan pemuda-pemuda, akan aku tutup tabir dan akan aku proses dengan kitabullah dan sunnah Rasulullah sehingga mereka memiliki jelmaan Islam
dan kemudia akan aku buka tabir dan aku bebaskan mereka kepada masyarakat
dan mereka akan tercengang-cengang melihat siapakah pemuda-pemuda ini? "

" Aku mampu membayangkan al Mujahid itu sebagai seorang lelaki yang sentiasa
membuat persiapan,
menyediakan bekalan,
berupaya menguasai fikiran
yang memenuhi setiap sudut jiwa dan segenap jurusan hatinya.
Dia sentiasa berfikir dan menumpukan sepenuhnya terhadap persiapan yang terus menerus. Apabila diseru dia menyahut.
Apabila dipanggil dia menjawab.
Pulang dan perginya,
perkataan dan bicaranya,
kesungguhan dan guraunya
tidak melampaui bidang yang disediakan untuknya.
Dia tidak mengambil tugas selain daripada yang diletak atau dituntut keatasnya.
Dia berjihad dijalanNya.
Kamu dapat membaca pada garis wajahnya,
melihat pada kilauan matanya
dan mendengar pada gerak lidahnya,
segala yang bergelora dalam hatinya berupa hawa yang melekat,
kesakitan terpendam,
keazaman yang benar,
kesungguhan cita-cita yang tinggi
dan matlamat jauh yang sentiasa memenuhi jiwanya.."

Adakah kita al Mujahid yang digambarkan IHAB? Tidak mungkin kita al Mujahid itu sekiranya kita tidak mempersiapkan diri dengan amal dan iman. Itulah nilai iman seperti yang digambarkan oleh As Syahid Syed Qutb. Mari kita perbaiki diri, pelihara dan seterusnya meningkatkan iman agar kita tergolong dalam kalangan al Mujahid itu insya Allah.

Mohon agar kita saling tegur menegur, ingat-mengingat agar xgen dapat menggegar dunia. kitalah al Mujahid itu!

0 comments:

Related Posts with Thumbnails