10 February 2009

SEUNTAI MADAH

Bismillahirrahmaanirrahim pembuka bicara.

Alhamdulillah, segala puji dan puja kita rafa'kan hanya kepada Allah, rabb dan ilah kita, yang telah menunjukkan kita jalan yang lurus. Segala puji bagi Allah juga kerana kita masih diberi dua nikmat yang terbesar iaitu nikmat iman dan islam. Semoga Allah menetapkan hati2 kita di dalam dua nikmat ini hingga kita kembali bertemu dengannya.

Hmm..ana rasa gembira dan bersemangat nak menulis entry kali ni. Sahabat xgen semua, kaifahalukum? Sungguh lama rasanya kita tidak bersua muka, bertemu pipi dan bagandingan tangan, apatah lagi duduk bersama seperti dulu..Rindu.

Sahabat seperjuangan,
Bagaimana dengan cuti antum setakat ini? Apa yang ana tahu dan dengar, ramai diantara kita yang berkerja mencari pengalaman, ada juga yang menimba pengalaman di negeri seberang, ada juga yang menjadi sukarelawan, dan ada juga yang menjadi sura dan suri rumah tangga.. Sekadar memesan, pastikan saat2 yang kita lalui dalam hidup ini sama ada sibuk atau lapang, tidak disia-siakan di sisi Allah sebagaimana firman Allah dalam surah Al-Asr. renung2kanlah sejenak yek!
bagi yang telah menimba pengalaman, bila lagi ingin berkongsi? Ana sentiasa menunggu perkongsian daripada antum semua

Orite..sahabat2 xgen sekalian,
Sebagaimana yang kita malum, hidup ini sangat singkat kan? oleh itu, kita perlu tahu kerja2 yang palign penting dalam hidup ini ialah kerja2 untul memelihara keimanan kita kepada Allah dalam semua tindakan. Sesungguhnya adalah mudah atau senang bagi kita sekiranya Allah menghendaki untuk kita taat kepadaNya, agungkan Allah hanya pada beberapa perkara atau situasi tertentu sahaja tetapi yang Allah kehendaki dan redha ialah ketaatan dan ketundukan kita kepda Allah dalam seluruh aspek kehidupan. Namun di sinilah ramai di antara kita yang GAGAL. Hebat dalam suasana tertentu tetapi tewas dalam suasana yang lain.

Sahabat2 xgen,
Sesungguhnya kita tidak mungkin mampu untuk Istiqomah dalam syara' tanpa hubungan hati yang berterusan kepada Allah secara berterusan, dan sesungguhnya semua ini memerlukan proses yang berterusan dan tiada henti-henti. Kita juga tidak mungkin mampu untuk melayari bahtera millenium ini tanpa sedikit pun hati-hati kita tertarik kepada hedonisme, dan gejala futurisme. therefore, sangat lah penting untuk kita warga xgen saling ingat mengingati, nasihat menasihati, dan saling berhubungan agar iman yang kita peroleh ini sentiasa terjaga.. Betul tak?

Therefore, ana harap DC ini benar2 dapat membantu kita semua untuk memperoleh kesinambungan atau penerusan proses tarbiyah meskipun kita telah keluar dari pada Lubuk Tarbiyah yang amat kita sayangi, SMI Hidayah.

Ana sangat berharap agar xgend dapat menjadi qudwah kepada generasi atas dan bawah kita, dan ingatlah janji2 kita yang seing kita laungkan..."Xgen bersama menggegar dunia!"
tak mungkin kita akan menggegar dunia, kiranya kitatidak mempersiapkan diri untuk hari yang mendatang.

Setakat tu dulu untuk hari ini,
Salam mahabbah daripada ana.
Moga Allah sayang kita

0 comments:

Related Posts with Thumbnails